Vezetők szerint a szűkös kapacitás és a nagy kereslet, amely idén az árakat az egekbe szöktette, jövőre is folytatódni fog.
A szállítási költségek 2023-ban várhatóan tovább emelkednek, mivel a kapacitás továbbra is szűkös és a kereslet magas.
A vállalatok jövőre a szállítási és logisztikai árak további meredek emelkedésére készülnek, miután az ellátási lánc költségei a Covid-19 világjárvány idején az árumozgásra való törekvés során az egekbe szöktek.
A szállítmányozási és logisztikai szolgáltatók a jövő évi szerződések árainak nagymértékű emelésére törekszenek, jelezve, hogy az erős kereslet és a szűkös kapacitás okozta inflációs nyomás a fuvarozási piacokon valószínűleg fennmarad.
Mivel a magas szállítási kereslet még mindig messze meghaladja a szűkös kapacitásokat az áruszállítási ágazatban, az iparági szakértők szerint a fuvarozóknak van mozgástere az áremelésre, amikor új szerződésekről tárgyalnak. Az óceánhajózási vezetők azt mondják, hogy várakozásaik szerint a sok éves szerződésben meghatározott díjak megduplázódnak az év elején kötött megállapodásokhoz képest, mielőtt az ellátási lánc szűk keresztmetszetei beszűkítették a kapacitást. Egyes teherfuvarozó cégek 2022-re kétszámjegyű növekedést prognosztizálnak a szerződéses díjakban.
Összességében az Egyesült Államokban az áruk közúti és vasúti szállításának belföldi szállítási díjai idén mintegy 23%-kal emelkedtek 2020-hoz képest a [Cass Information Systems Inc](https://www.cassinfo.com/). szerint, amely a vállalatok számára kezeli az árufuvarozási kifizetéseket.
A Logistics Managers' Index különálló mérőszáma, amely az általános logisztikai árakat követi nyomon, beleértve a szállítási, raktározási és készletezési árakat, novemberben rekordot ért el, 3,4%-kal nőtt októberhez képest, és 14%-os növekedést jelent éves szinten. Az indexet 2016-ban indították el.
A teherfuvarozó cégek és más logisztikai cégek saját magasabb költségeiket jegyzik, beleértve a növekvő fizetéseket, mivel a szűkös munkaerőpiacon keresnek munkaerőt.
A fogyasztókhoz legközelebb eső csomagszállítási árak közel egy évtizede a leggyorsabb ütemben emelkednek, mivel a világjárvány okozta kereslet az árképzési erőt az otthonokba és vállalkozásokhoz csomagokat szállító fuvarozókra helyezi át. A kézbesítési óriások, a FedEx Corp. és a United Parcel Service Inc. egyaránt közölte, hogy az árak jövőre átlagosan 5,9%-kal emelkednek a legtöbb szolgáltatás esetében, ami nyolc év óta az első alkalom, hogy bármelyik vállalat 4,9% feletti éves emelést hajt végre.
A tengeri konténerek szállításának árai valószínűleg rekordokat fognak elérni az éves szerződések alapján, amelyeket általában az év elején tárgyalnak ki a szállítási főszezonra, a Xeneta, egy norvégiai székhelyű szállítási adatokkal és beszerzésekkel foglalkozó szakértő szerint.
A Xeneta szerint a hónap elején egy 40 lábas konténer - 40 láb az egészen pontosan 480 col, ami kicsivel több mint 12 méter (1 219,2 cm mivel [1 col 2,54 cm](https://col-to-cm.hu/)).
- Sanghajból Los Angelesbe történő szállításának spot ára 75%-kal volt magasabb, mint tavaly ugyanebben az időszakban.
A Seko Logistics, egy itascai (Ill.) székhelyű szállítmányozó cég szerint a 40 láb hosszú konténer Ázsiából az Egyesült Államok nyugati partjára történő szállításának szerződéses díja jövőre megduplázódhat, 6500-7000 dollárra. A cég 2019-ben körülbelül 1500 dollárt fizetett az óceáni fuvarozóknak ugyanezért a szolgáltatásért.
Az áruk tárolásának költségei is gyorsabban fognak emelkedni, mivel a raktárak munkaerőköltségei nőnek, és a létesítménytulajdonosok áremelésekre törekszenek a lejáró bérleti szerződések kiváltására, amelyek lehetővé tették a vállalatok számára, hogy 2021-ben kikerüljék a meredeken emelkedő bérleti díjakat.
Az ipari ingatlanok bérleti díjai országszerte átlagosan 25%-kal ugrottak a bérlők által a harmadik negyedévben lejárt ötéves bérleti szerződések végén fizetett árakhoz képest - közölte december elején a CBRE Group Inc. ingatlanügynökség.
A bérbeadók még a jelenlegi piaci árakat sütő új hosszú távú bérleti szerződésekbe is vonakodnak belemenni, azzal érvelve, hogy a szűkös kapacitás az elkövetkező években emelkedő árakhoz vezet.